Jobbgarantin för ungdomar

Jag var på arbetsförmedligen i måndags för att få information om något som de kallar "Jobbgarantin för ungdomar".
De inleder sin inbjudan med hot "Om du inte kommer så skriver vi av dig från a-kassan"
Som tur är så är jag ledig på måndagar och även om jag inte kände för att viga den tiden det tog så gick jag dit.

"Innan ni går härifrån ska ni ha gjort ett val" inleder kvinnan mötet med.

"Ni ska välja om ni vill vara med i jobbgarantin för ungdomar eller inte"

- super tänker jag, då säger jag bara att jag inte vill vara med... enkelt.. jag har ju ett jobb.

Hon fortsätter att berätta om att man efter att man tackat ja ska gå en 6v utbildning på lernina... hur man beter sig på en intervju, hur man söker jobb, prata med jobbcoacher o.s.v.

Jag sitter där i godan ro och tänker för mig själv, "jag tackar helt enkelt nej".

"Om ni inte tackar ja till detta så blir ni av med Er a-kassa"

Där kom den, smällen i ansiktet... det var alltså inte så att vi skulle göra ett "val" utan det var mer  "vill ni ha pengar så måste ni göra det här"
och jag frågade självklart hur det hade tänkt göra det när jag jobbar 75%... frågar om inte hela syftet med min inskrivning är att jag ska ha ett jobb inte att ta mig UR min tjänst för att gå en utbildning för att FÅ ett jobb...

Förlåt om jag svammlar men försök hänga med..

Hon förklarar att de endast skall låta mig gå utbildningen för 25%.. de 25% som saknas för en heltidstjänst...
varpå jag ställer följande fråga: hur ska det gå till när jag jobbar 7,15-15,30 varje dag?

"ehhhh, jag vet inte riktigt vi får prata om det när du blir kallad till ditt första möte efter du skrivit på"

Så där stod jag, med pennan i högsta hugg och skrev under... för jag vill ju ha mina pengar...


Jag ränkar med en strid lite längre fram.... suck...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback