Stockholm bilder

Hej vänner!

Tänkte slänga upp lite bilder från resan som för övrigt var alldeles underbar!

Första dagen Fredagen så köpte vi oss ett "stockholmskort" där man fick fri entré till över 75 attraktioner och hratis transport med tunnelbana, bussar,tåg och båt.
2 dygn för 495:-/Person

Vi begav oss till Gröna Lund där vi tittade på insane, jag fick nästan byta underkläder bara genom att titta på den så att åka var inget alternativ för mig.


Jag ställde mig vid någon äcklig liten figur som plötsligt började spruta rök, ser ni min underbara min? haha


Jag sa till A att jag inte tänkte åka något men att jag gärna stod och fotograferade honom om han ville åka något, Eftersom han var sjuk fortf så avböjde han och köpte en natchostallrik som vi kunde smaska på i regnet.
Det duggade hela förmiddagen och vi gömde oss under vårt medhavda paraply.


Sen begav vi oss till Skansen. Tydligen kom vi in från fel ände och fick promenera oss genom hela parken och uppför de branta backarna.

Skansen i sig var en stor besvikelse, bara en massa gamla hus och gummor som gick runt och lekte att de levde på den tiden... påskkärringar såg de ut som hela bunten.
När vi kom till avdelningen "nordiska djur" så fick vi se följande djur:
Torr säl (De höll på att rengöra poolen och hade därför tömt den på allt vatten)


Kåta uttrar (två låg och gned sig i gräset och kastade sig handlöst mot varandra för att sedan rulla runt och hålla på)

Påfågel (Som fällde ut sina fjärdrar, vilken otroligt vacker fågel!)


Vi hade riktigt tråkigt stundvis


Efter en stund när jag stått och spanat efter björnarna så hittade jag inte A.
Men sen dök han upp bakom en klippa någonstans.
"Men där är du ju!" Utbrast jag och A flinade och tyckte att han var genialisk.



Jag försökte dricka lite vatten och A skrek "Längre ut med tungan, man ser ju inget. LÄNGRE UT!"
Varpå jag sträckte tungan så lång ut att en obehagligt lång smärta spred sig från nacken och upp i huvudet



Kaknästornet från toppen av skansen




När vi däremot kom ner från toppen och var på väg ut så stötte vi på "Skansen Akvariet" som tydligen är ett fristående museem I Skansen(?) och som också har en inträdesavgift.
Där började vi snacka, här fanns alla de söta djuren som vi från början räknat med att se.
Även om det var otroligt litet (vi var tacksamma att vi kom in gratis) så fanns där en hel del söta saker att titta på
Trötta Lemurer


Söta markatter (Heter dem det?)




Vi gick därifrån vidare till Aquaria (Vattenmuseet) för att bekanta oss med djuren som finns i regnskogen.
När vi kom IN så regnade det och åskade, plötsligt så försvann ljuset och alla fick stå stilla.
Jag kände en hand gripa tag om min arm och luta sig fram för att fråga "Är det du älskling?"
Det var jag och A kunde andas ut.
Vi kom ut ur det mörka innersta och ut på den underbara terassen med inbyggd fors i mitten.
Vi satte oss för att njuta av utsikten och för att planera vår nästa attraktion.




Plötsligt börjar A skaka av entusiasm och hojtar "Åh, kolla där! Det är den där båten! från den där Tv-serien!"
Så förutom Fredrik Wikingsson och Jakob Öqvist fick vi även se denna kändis


Vasamuseet blev vår nästa anhalt och vi fick se skeppet som är ett stort misslyckande för svensk historia.


Jag: Låg inte det skeppet på botten i flera 100 år innan de plockade upp det?
A: Nä, de tog väl upp det direkt tror jag?
Jag: njae, jag är ganska säker att det låg på botten i en massans år innan de tog upp det igen.
A: Men det är ju korkat, varför skulle dem låta det ligga där?
Jag: ja, jag vet inte men varför tjatas det om att det är så "välbevarat" om det ändå bara legat i vattnet en liten stund?
A: Nä, jag är nästan 100% säker på att det bara låg i kanske någon månad eller så
(Jag kikar runt efter en tavla med information)
Jag: Jo men kolla här... 333år låg det på havsbotten..
A: *tystnad*



Där och då kände vi att vi hade fått nog av museer för dagen och tänkte att vi skulle avsluta dagen med en liten båttur runt Skeppsholmen.
Vi tog bussen till råshusplatsen där båten skulle avgå ifrån, kilade in i en Seven/Eleven och köpte varsin kaka och varsin flaska vatten bara för att sedan märka att vi var helt fel och blev tvunga att GÅ hela vägen bort till centrum (Nästan där vi åkte ifrån).
-De kan ju inte döpa en hållplats till "Rådhusplatsen" när det inte stämmer* mummel mummel*.

Väl framme vid stadshuset så hittade vi rätt och våra trötta ben fick vila lite när vi satte oss vid kajen och inväntade båten


Här snackar vi riktigt mycket turistvarning men det var rätt mysigt att åka båt.


Jag satt och fnissade för mig själv ett tag under turen och A frågade vad det var som var så roligt, jag gav honom mina hörlurar där man fick information om de olika sevärdheterna som jag hade ställt in på franska.
A bara tittade på mig och skakade på huvudet.
(Han förstod inte det roliga i det och jag får såhär i efterhand erkänna att jag var övertrött).






Kvällsmiddagen blev inte så upphetsande som tanken var från början, vi hamnade precis vid centralen på O'learys och njöt av deras Celtic burgare som var värd alla 145:-
(Kanske var en bidgragande faktor den grymma hunger vi kände där och då)


Gamla stan stod på schemat dagen efter och jag visste inte hur mina ben och fötter skulle överleva ännu en dag av promenerande. Men det gick, så förutom ofrivilliga spasmer i musklerna då och då så  promenerade vi i trånga gränder, delade på en belgisk våffla och beundrade alla fina Galleri längs vägen (Fick även med mig en tavla hem)




Ut till skärgåden ville vi också så vi tog upp kartan och försökte hitta bästa färjeläge



vår båt mot Vaxholm avgick 14,00 så vi fick snällt vänta en halvtimme.


Båten tog drygt en timme ut och var lite skumpig 75:-/Pers enkel resa (Ingick ej i kortet)
Väl framme så hittade vi en underbart mysig fiskkrog där jag beställde in rökta räkor med saffransaioli, två sorters ost och ett glas vitt.
Rökta räkor är verkligen en lyx för mig.. det är så smarrigt men också på tok för dyrt (För min plånbok) för att vara vardagsmat.
(A klagade som vanligt på att "Jag skulle beställt samma som dig!", att han aldrig lär sig, hehe)


Vi två och i bakgrunden ser man Vaxholms fästning.


Inne i stockholm igen.


Och solen sken på oss


Vi valde att promenera hem (Ett av våra mindre kloka val)
Och på Sergelstorg var det knökat med folk, någon typ av manifestation om Demokrati till Iran eller i Iran


Vi tog tunnelbanan hem och på vägen så hoppade vi av i Gamla stan igen för att hämta upp den tavlan vi köpte.
Vi bestämde oss även för att avnjuta en öl och ett glas vin innan vi åkte hem.

Man ser verkligen i mina ögon hur trött jag var, vilka kämpar vi har varit dessa dagar.. vi har promenerat konstant hela dagarna från tidiga morgon till sena kvällar och när vi kommit hem så har vi stupat i säng.


SISTA dagen bestämde vi oss för att shipping och någon lunch fick bli slutet för denna resan... med stela leder och ryggont damp vi ner på våra stolar hos TGIF's och åt av deras underbara mat
(Som var doppad i Jack Daniel's Glaze*mumma*)




när vi var mätta och belåtna så kändes det som om vi fick nya krafter och tyckte att det nog inte skulle vara så farligt att gå tillbaka till stationen...
Här nedan kan man nästan se hur vi lider, dels p.g.a våra ben och dels p.g.a att vi ska åka hem



På vägen hem hamnade vi i ett glasbås med 10platser som var placerade runt ett bord... det kom även en FEMBarnsfamilj FEM redan där och då höll jag på att ta till lipen, det skreks, det gräts, det bråkades och sa jag att det skreks?
Någon trampade på min fot (Som jag fortf har blåmärke efter) och jag tog tag i A's tröja och tittade honom desperat i ögonen väste genom tänderna (Vi kan fan inte sitta såhär i 5,5h!!!)
A högg en konduktör på vägen till toaletten och fick det överjävliga beskedet att allt var "Fullbokat".

Man märkte att föräldrarna hade fullt sjå och gav blickar mot oss som sa "förlåt oss".
Jag hade inte ork i mig att förlåta så jag plockade upp datorn och pluggade in hörlurarna och tittade på film istället.
Jag är i.a.f mäkta imponerad över dessa föräldrar som orkade, som inte brusade upp och som ständigt talade i lugt ton även om paniken tydligt lös i deras ögon.
Bravo!

På vägen från tåget i Malmö mot bussarna så fick vi springa för att hinna med vår buss och jag som är så satans klumpig trampade såklart snett med foten och fick sitta med den bultandes hela vägen hem.

En avskyvärd avslutning på en så annars underbar semester!
Allt det som vi upplevde där vägde dock upp den stukade/Söndertrampade foten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback